Gospodarka Polski i demografia w szkole podstawowej. Wreszcie!
Dzisiaj mam dla Was petardę! Aż sam nie wierzę, że piszę ten wpis. Że to się dzieje naprawdę. Jedna z czytelniczek (nauczycielka) zwróciła moją uwagę, że właśnie do programu nauczania w podstawówce została włączona całkiem nowa kategoria wiedzy. Ważne miejsce w programie zajmuje teraz gospodarka Polski i demografia. Zagadnienia te w ogóle nie były praktycznie do tej pory poruszane w szkole. Zobaczcie poniżej na zakres tematyczny. Jakby ktoś skopiował połowę archiwum mojego bloga (!)
Podziękowania za Wasze zaangażowanie pod poprzednim wpisem lepiej kupić czy wynająć mieszkanie
Zanim przejdziemy dalej chcę Wam bardzo podziękować za udzielanie się u mnie na blogu. Szczególnie pod poprzednim wpisem o analizie rynku mieszkaniowego. To genialnie pokazuje różne spojrzenia Nas wszystkich. Zgodnie z powiedzeniem „co dwie głowy to nie jedna”. Zobaczcie jak ogromna baza ciekawej wiedzy się stworzyła (!)
Nasuwają się też dwa wnioski. Po pierwsze, że nie ma jednej dobrej odpowiedzi na nurtujące Nas pytania. Odpowiedź brzmi „to zależy”. Każdy z nas jest rożny w szczególności posiada inną sytuację życiowa i będzie musiał dokonać innych wyborów w życiu. Ale jest też drugi aspekt. Żeby podjąć dobry wybór każdy musi być wyedukowany/mieć solidną wiedzę/dobre rozeznanie tematu za i przeciw. Bo inaczej będziemy błądzić jak dziecko we mgle.
Gospodarka Polski i demografia w szkole podstawowej: im wcześniej tym lepiej
Tak jak napisałem powyżej. Aby podjąc dobry wybór. Aby zrobić dobrą analizę. Aby odpowiedzieć. Kupić czy sprzedać? Kupić czy wynająć? Trzeba po prostu mieć odpowiednią i solidną wiedzę/zdobyte kompetencje. Problem jest jednak taki, że tej wiedzy nie posiądzie się w dzień czy tydzień. Czy nawet miesiąc. Raz, że jest ogrom wiedzy dotyczący świata który Nas otacza. Dwa, że proces nauki po prostu trwa. I to bardzo długo. Zazwyczaj kilka lat. Tak już jesteśy skonstruowani, nasz mózg (więcej na temat procesu nauki w kolejnych akapitach). Dlatego proces nauki trzeba rozpocząć od najmłodszych lat.
Gospodarka Polski i demografia w szkole podstawowej: dlaczego warto uczyć
Ktoś zapyta ale po co gospodarka Polski? Po co demografia? Na moim blogu nie muszę chyba pisać dlaczego to jest tak bardzo, bardzo ważne. Ta wiedza jest bardzo potrzebna. Zarówno z punktu widzenia pojedyńczych osób. Ale i całego państwa polskiego. Szczególnie aby ktoś był świadomym obywatelem.
Poniżej kilka powodów dlaczego warto mieć taką wiedzę:
- Wszyscy chcemy lepiej zarabiać i dbać o rodziny. W szczególności podczas globalizacji, gdzie konkurujemy z całym światem
- Ile będziesz zarabiał/od czego to zależy?
- Dlaczego tyle osób z Polski wyjechało? Czy warto zostać w Polsce czy wyjechać?
- Czy twoi rodzice będą mieli na emeryturę? Czy będziesz im musiał dokładać na starość?
- Czy państwo zapewni dostanią emeryturę czy samemu musisz myśleć o emeryturze?
Powyżej to tylko kilka przykładów z brzegu. Podsumowując. Rozumienie ekonomii, gospodarki, demografii, inwestowania. Pomaga zrozumieć. Co dzieje się w kraju. Co dzieje się na świecie. Co dzieje się na rynku pracy. Co dzieje się z Naszym miejscem pracy/nasza firmą. I mowię tutaj o rzeczywistym rozumieniu otaczającego Nas świata. A nie o teoriach spiskowych czy „fake news”. Gdy ma się solidną wiedzę od razu widać kto opowiada głupoty. Sieje teorie spiskowe. A kto ma sensowną wiedzę. I mówi sensownie.
Jak się uczyć gospodarki/inwestowania? Cykl edukacyjny „Dlaczego bogaci stają się bogatsi a biedni biedniejsi: czyli jak przebiega proces nauki w praktyce„
Jeżeli śledzicie stronę Bartka pewnie zauważyliście, że przygotował dla Nas cykl edukacyjny. O tym jak się uczyć. Też właśnie na przykład o gospodarce czy inwestowaniu. Pojawił się nie bez powodu bo to mega ciekawy temat. Zresztą na oddzielny wpis. Tutaj tylko wrzucam Wam linki do jego cyklu edukacyjnego żeby pokazać, jak szeroki/ważny to jest temat.
Chciałbym zwrócić uwagę na jeden tylko aspekt płynący z tych wpisów cyklu edukacyjnego. W budowie polskiej gospodarki. Podwajaniu PKB. Co ma między innymi przełożyć sie na zrealizowanie inicjatywy kilkanaście tysięcy miesięcznie. Jest bardzo wiele do zrobienia bo jest sporo niuansów które już wyszły w tym zakresie.
Na mnie jedno z największych wrażeń zrobiło np. opisanie jak kluczowe są nieraz takie niby banalne rzeczy w osiąganiu celów/bogactwa/wysokich zarobków/wysokiej dynamiki PKB. Co na przykład? Jeżeli interesujesz się inwestowaniem. Ale kiedyś nauczyleś się dobrze języka angielskiego. Twoje możliwości rosną logarytmicznie.
Możesz czytać po angielsku materiały do nauki. Oglądać nagrania po angielsku. Czytać o gospodarce/inwestowaniu/bieżące informacje po agnielsku. Czy po prostu inwestować po całym świecie w spółki bo znasz angielski. A większość spółek publikuje sprawozdania/informacje po agnielsku.
Jeżeli jednak nie znasz angielskiego. Jesteś mocno ograniczony. Ani nie możesz czerpać garściami dostępnej wiedzy po angielsku. Ani nie możesz też inwestować za granicą bo nie potrafisz nawet przeczytać czym zajmuje się dane spółka. Bo po prostu nie znasz podstaw. Języka. Zresztą w świecie inwestycji jest tak samo. Jak nie znasz języka sprawozdań finansowych czy wyceny DCF. Jest tak samo. Po prostu nie znasz języka inwestowania. To samo co byś nie umiał czytać oraz pisać.
Poniżej cykl edukacyjny Bartka: „Dlaczego bogaci stają się bogatsi a biedni biedniejsi: czyli jak przebiega proces nauki w praktyce„
- Dlaczego bogaci stają się bogatsi a biedni biedniejsi. Jak się uczyć: co warto wiedzieć o procesie
- Wielka piątka: czyli pięcioczynnikowy model osobowości
- Bogaci stają się bogatsi a biedni biedniejsi: Matthew Effect: wyedukowani stający się mistrzami. A niewyedukowani tracą wszystkie szanse
- Poczucie własnej wartości: nasz zapalnik do działania
- Zamknięty i otwarty umysł: czyli „nie wiem”, ale spróbuje się nauczyć
- Podsumowanie: bez pracy nie ma kołaczy
Gospodarka Polski i demografia w szkole podstawowej: zakres tematyczny
Wow (!) Naprawdę jestem w szoku. Na stronie tutaj można znaleźć zakres tematyczny lekcji geografii (trzeba ściągnąć plik gdzie są rożne przedmioty). Poruszany obecnie w szkole podstawowej. Wątków dotyczących gospodarki/demografii jest tutaj sporo w różnych punktach. Poniżej wrzucę Wam tylko punkt dziesiąty ze strony szesnastej (w użytecznych linkach macie cały dokument w PDF który Wam wrzuciłem)
X. Społeczeństwo i gospodarka Polski na tle Europy: rozmieszczenie ludności, struktura demograficzna Polski (wiekowa, narodowościowa, wyznaniowa, wykształcenia, zatrudnienia); migracje Polaków na tle współczesnych ruchów migracyjnych w Europie; zróżnicowanie polskich miast; sektory gospodarki Polski; rolnictwo Polski; zmiany struktury przemysłu Polski; zróżnicowanie usług i ich rola w rozwoju gospodarki; rozwój komunikacji; gospodarka morska; atrakcyjność turystyczna Polski. Uczeń:
1) wyjaśnia zróżnicowanie gęstości zaludnienia na obszarze Polski na podstawie map tematycznych;
2) analizuje zmiany liczby ludności Polski i Europy po 1945 r. na podstawie danych statystycznych;
3) charakteryzuje struktury płci i wieku ludności Polski na podstawie piramidy płci i wieku;
4) porównuje zmiany w przyroście naturalnym i rzeczywistym ludności w Polsce i wybranych krajach Europy;
5) formułuje hipotezy dotyczące przyczyn i skutków migracji zagranicznych w Polsce;
6) porównuje i wyjaśnia zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i wyznaniowe ludności Polski i wybranych państw europejskich;
7) wykazuje znaczenie poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju kraju oraz określa różnice w strukturze zatrudnienia ludności w Polsce i w wybranych państwach europejskich;
8) porównuje wielkość bezrobocia w Polsce i innych krajach europejskich oraz określa jego przyczyny i skutki w Polsce;
9) analizuje poziom urbanizacji w Polsce i Europie, rozmieszczenie i wielkość miast w Polsce oraz identyfikuje przyczyny rozwoju największych polskich miast;
10) opisuje warunki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze rozwoju rolnictwa w Polsce;
11) przedstawia przestrzenne zróżnicowanie głównych upraw i chowu zwierząt w Polsce oraz ich znaczenie gospodarcze;
12) wyjaśnia przyczyny zmian w strukturze przemysłu Polski;13) podaje przykłady różnych rodzajów usług w Polsce oraz ocenia znaczenie transportu i łączności dla jakości życia mieszkańców i rozwoju gospodarczego naszego kraju;
14) ocenia możliwości rozwoju gospodarki morskiej w Polsce;
15) charakteryzuje na przykładach walory turystyczne Polski oraz wybrane obiekty z Listy Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego Ludzkości położone w Polsce, dokonując refleksji nad ich wartością;
16) podaje przykłady osiągnięć Polaków w różnych dziedzinach życia społecznogospodarczego oraz sukcesów polskich przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej;
17) jest świadomy tego, że może mieć w przyszłości wpływ na rozwój społecznogospodarczy i kulturowy Polski.
Gospodarka polski i demografia: jak się uczyć/jak uczyć dzieci?
Mam do Was prośbę. Zastanówmy się wspólnymi siłami (co dwie głowy to nie jedna). Jak tym młodym dzieciom przekazać wiedzę? Chciałbym Was poprosić o wasz pogląd na to w jaki sposób moglibyśmy podejść chociażby do tych tematów, które przedstawiłem Wam powyżej. Tak żeby dzieciaki widziały sens w tym, że warto uczyć się takich przedmiotów. Bo bez tego, jak większość z Was pamięta, będzie to nudne siedzenie w ławce bez żadnego pożytku na przyszłość. Co zrobić aby dzieciaki siadały z wypiekami na twarzy w pierwszej ławce? Angażowały się. Słuchały? A potem przychodziły do domu. I mówily rodzicom „Tato/mamo ale super przedmiot w szkole: miałem właśnie zajęcia”
Pytanie jest też szersze. Przecież sami jesteście na mojej stronie nie bez powodu. Wy też zapewne uczycie się gospodarki, demografii, inwestowania. Jak to było w Waszym przypadku kiedyś w podstawówce czy gimnazjum? A jak jest teraz? Gdzie w ogóle szukać/gdzie szukacie informacji/danych do tematów dotyczących gospodarki/demografii? Co Wam sprawia największą trudność? A co największą frajdę? Dlaczego zaintersowaliście się tą tematyką? Dlaczego i jak w ogóle trafiliście na moją stronę?
Gospodarka polski i demografia: podsumowanie
Jak widzicie. Kropla drąży kamień. Stało się (!) Gospodarka polski i demografia jest wreszcie w zakresie tematycznym naucznia w polskiej szkole. Piszcie w komentarzach co o tym myślicie. Jestem mega ciekaw co napiszecie! Sczególnie jak uczyć najmłodszych. Dzięki temu będę mógł prowadzić moją misję edukacyjną na dużą skalę w społeczeństwie. I robić to dobrze. Tak aby miliony Polaków robiły to z… wypiekami na twarzy. Niemożliwe? Przecież właśnie gospodarka polski i demografia trafiły do podstawówki (!) Nie ma rzeczy niemożliwych.
4. Za każdym razem kiedy mówisz, że coś jest możliwe albo niemożliwe do zrobienia, masz rację. Henry Ford
Mój ulubiony cytat z zakładki o mnie
Lista analiz/linków do których warto dodatkowo zajrzeć w uzupełnieniu powyższej tematyki
Cały czas staramy się udoskonalać treści, które tworzymy dla Was. Dlatego uważnie słuchamy Waszych opinii/uwag, co można zrobić jeszcze lepiej. Jednym z tych ulepszeń jest wrzucanie dodatkowych linków do wpisów/artykułów na końcu wpisu. Tak aby wszystko było dla Was jeszcze lepiej przejrzyste/czytelne:
- Jak rozpocząć inwestowanie? Co najpierw przeczytać lub zrobić?
- Jaka emerytura z ZUS? Jak na własnym przykładzie policzyłem jaką będę miał emeryturę z ZUS?
- Jak podwoić wynagrodzenia i rozwiązać wszystkie problemy Polski? Podwoić PKB! Kluczem… Twoje oszczędności i finanse osobiste!
- Oferta pracy: zarobki kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie! W Polsce można dobrze zarabiać!
- Wycena DCF firmy Fabryka Form: dlaczego warto być przedsiębiorcą i jak podwoić w Polsce wynagrodzenia i PKB
- Podstawa programowa kształcenia ogólnego z geografii w PDF
➡️ Dziękuję za polecanie mojego bloga, Fanpage bloga i Forum Inwestora Profesjonalnego rodzinie i znajomym! Jest to dla mnie bardzo ważne!
➡️ Dołącz do 14 798 subskrybentów newslettera: otrzymasz wiele wartościowych rzeczy do pobrania! Między innymi ale to nie wszystko:
➡️ >>> Moje 8 ebooków na temat inwestowania i gospodarki: kliknij tutaj <<<
➡️ Różne dane w pliku Excel z ciekawymi wykresami: używam ich do analiz na blogu
➡️ Spis najważniejszych zagadnień opracowanych na blogu: prowadzę go od 2007 roku!
➡️ Narzędzia w Excel oraz dostęp do kursu poziom 1: "Excel w finansach. Praktyczne wykorzystanie wiedzy inwestora"
➡️ Wybrane nagrania online: moje spostrzeżenia na temat inwestowania
Na koniec mam do Was ogromny i mega ważny apel!
Rozmawiajcie ze znajomymi na tematy ważne dla Polski, szczególnie te związane z inwestowaniem i gospodarką. Merytoryczna dyskusja to klucz do sukcesu Polski, mocnego wzrostu wynagrodzeń i powrotu kilku mln osób z emigracji! Zgodnie z analizą i grafiką z 2012 roku: W matni: krach polskiej gospodarki w ciągu kilkunastu lat? Podatki + wyjazdy = bankructwo państwa i ZUS