Spis 22 niezmiennych praw marketingu
W poprzednim artykule: Książka “22 niezmienne prawa marketingu”, czyli dlaczego firmy odnoszą sukces lub ponoszą porażkę obiecałem podać spis 22 niezmiennych praw marketingu opisanych w książce oraz krótko je opisać. Jeżeli zgodzić się, że niezmienne prawa rzeczywiście istnieją należy zauważyć, że większość z podanych praw odnosi skutek w dłuższym terminie, bo w krótszym okresie ktoś może mieć „farta” lub po prostu wstrzelić się w koniunkturę (podobnie analiza fundamentalna też działa w dłuższym terminie). Ponadto stwarzając nowe warunki można prawa te „obchodzić” (podobnie jak w walce można stosować różne techniki służące do ataku i obrony).
Spis 22 niezmiennych praw marketingu: przykład LPP
Na przykład z poniższych praw, do wyników finansowych i zachowania się kursu LPP w latach 2005-2007 można zastosować:
Prawo 4)– załamanie sprzedaży w sezonie 06/07 było spowodowane próbą upodobnienia się do „Zary”, jednak „percepcja” klientów LPP była inna. Grupa docelowa marki Reserved była całkiem inna niż „Zary” dlatego sprzedaż „siadła”, powrót do poprzedniego wzornictwa przywróciło jednak sprzedaż,
Prawo 1)– byli pierwsi więc odnieśli sukces długoterminowo, powrót do wzornictwa sprzed 06/07 zakończył się sukcesem,
Prawo 2)– stworzenie marki Cropp Town to stworzenie nowej kategorii, więc odnieśli sukces,
Prawo 12)– nie rozszerzyli marki Reserved dla odzieży dla młodzieży, ale stworzyli odrębną markę (kategorię), więc marka odniosła sukces.
Oczywiście na powyższe prawa nałożyła się też dobra sytuacja w makrootoczeniu (wyż demograficzny, spadek bezrobocia i dynamiczny wzrost wynagrodzeń).
Spis 22 niezmiennych praw marketingu- opis z komentarzem
Poniżej spis 22 niezmiennych praw marketingu, część z nich opisałem. Pogrubionym tekstem zaznaczyłem nazwy praw, tak jak zostały nazwane w książce. Przy każdym prawie autorzy umieścili „motto”, które ma wyjaśniać znaczenie poszczególnych praw (znajduje się w nawiasie). Oczywiście najlepiej przeczytać samemu książkę:-)
- Spis 22 niezmiennych praw marketingu: prawo pierwszeństwa
(lepiej być pierwszym niż lepszym)
Prawo to sprowadza się do stwierdzenia, że firmy, które były pierwsze w danej dziedzinie zazwyczaj odnoszą sukces. Oznacza to, że firmy te niekoniecznie mają najlepsze produkty czy usługi, ale odniosły sukces głównie dlatego, że były pierwsze. Prawo tez można tłumaczyć krzywą uczenia się, o czym pisałem tutaj: Krzywa doświadczeń (krzywa uczenia się, efekt uczenia się), czyli jak szybko może spadać koszt jednostkowy produkcji. Na przykład w Polsce pierwszy był Pioneer TFI i dlatego też ma największy udział w rynku funduszy TFI. - Spis 22 niezmiennych praw marketingu: prawo kategorii
(Jeżeli nie możesz być pierwszym w danej kategorii, to ustanów nową kategorię, w której będziesz pierwszy)
Prawo to sprowadza się do stwierdzenia, że nie ma sensu konkurować z firmą, która była w danej kategorii pierwsza, bo są duże szanse na porażkę. „Prawo pierwszeństwa” można jednak obejść ustanawiając nową kategorię. Na przykład Opera TFI ustanowiła nową kategorię funduszy, które aktywnie zarządzają środkami, dlatego odnieśli sukces. - Spis 22 niezmiennych praw marketingu: prawo pierwszeństwa myśli
(Lepiej być pierwszym w czyjejś świadomości niż pierwszym na rynku)
Prawo to tak naprawdę wyjaśnia dlaczego działa „prawo pierwszeństwa”. Chodzi o fakt bycia w świadomości klientów. Zazwyczaj fakt, że ktoś był pierwszy powoduje, że zakorzenił się w świadomości klientów. Jeżeli jednak ktoś był pierwszy, jednak klienci o tym powszechnie się nie dowiedzieli, firma taka może ponieść klęskę, a na jej miejsce wejdzie firma, która będzie „pierwsza w świadomości”. - Spis 22 niezmiennych praw marketingu: prawo percepcji
(Marketing nie jest walką na wyroby. Jest walką na percepcje)
Jest to bardzo ciekawe prawo, bo mówi, że nieważna jest jakość danego produktu, ale wyobrażenie klienta o jakości danego wyrobu, co wcale nie musi iść w parze. Najprostszy przykład to odpowiedzieć sobie z czym kojarzą się różne marki samochodów w zależności od kraju z którego pochodzą, np. samochody japońskie, niemieckie, francuskie itd. Na przykład w Japonii Honda ma stosunkowo niską sprzedaż samochodów, bo Japończycy kojarzą tą markę z producentem motocykli (kto chciałby mieć samochód firmy WSK?:-)
Ponadto autorzy twierdzą, że prawo to jest odpowiedzialne za porażki prób „repozycjonowania marki”, czyli zmiany postrzegania danego wyrobu czy też firmy. Dzieje się tak pomimo przeznaczania „góry” pieniędzy na marketing.
Na przykład Fiat od dłuższego czasu próbuje repozycjonować się jako samochód wysokiej jakości, co zgodnie z tym prawem jest skazane na porażkę. Po prostu klienci mając do wyboru podobne samochody i szukający „jakości” prawdopodobnie wybiorą np. Toyotę czy Volksvagena.
A w Polsce ciekawym przykładem są marki wód. Pomimo kilku prób i ogromnego wsparcia finansowego nie udało się wypromować marki o zachodnim brzmieniu. Udało się natomiast Coca-Coli „z niczego” stworzyć markę Kropla Beskidu. Prawo czwarte może tłumaczyć ten fenomen. Po prostu Polacy kojarzą polskie nazwy ze zdrowiem i zdrowym, polskim środowiskiem, natomiast zachodnie marki źle się kojarzą (w odróżnieniu od większości innych marek nie związanych z żywnością). - Spis 22 niezmiennych praw marketingu: prawo koncentracji
(Najważniejszą sprawą w marketingu jest zawładnięcie jakimś wyrazem w świadomości potencjalnych klientów)
np. samochody Volvo kojarzą się z bezpieczeństwem Toyoty z niezawodnością, - Spis 22 niezmiennych praw marketingu: prawo wyłączności
(Jeden wyraz nie może w świadomości potencjalnego klienta kojarzyć się z dwoma firmami) - Spis 22 niezmiennych praw marketingu: prawo drabiny
(Stosowna strategia zależy od szczebla, który się zajmuje na drabinie) - Spis 22 niezmiennych praw marketingu: prawo dwóch
(W długim okresie na każdym rynku ścigają się tylko dwa „konie”)
W dłuższym okresie daną kategorię dominują dwaj gracze, np. Coca-Cola i Pepsi - Spis 22 niezmiennych praw marketingu: prawo przeciwieństwa (PO – PIS?)
(Jeżeli zmierzamy do drugiego miejsca, to naszą strategię wyznacza ten, kto zajmuje pierwsze miejsce)
Autorzy uważają, że podstawową strategią dla firmy, która dąży do zajęcia drugiego miejsca powinno być wykorzystanie koncepcji „przeciwieństwa”, większość firm robi zazwyczaj błąd próbując naśladować lidera, bo strategia ta nie może doprowadzić do sukcesu (na niekorzyść działa np. prawo pierwszeństwa dla lidera), np. w ten sposób sukces odniosło Pepsi – przeciwstawiło się tradycji Coca-Coli („Pepsi generation”) - Spis 22 niezmiennych praw marketingu: prawo podziału
(Jedna kategoria z czasem ulega podziałowi przekształcając się w dwie lub więcej)
W miarę postępu ludzkości wyłania się nowa kategoria, która z czasem dzieli się na wiele innych, np. na początku był tylko jeden kanał w telewizji, który z czasem podzielił się na różne kanały tematyczne. Często firmy, które były liderami w danej kategorii poniosły porażkę, gdyż nie potrafiły skoncentrować się na jednej nowo wyłaniającej się kategorii, a „pałeczkę pierwszeństwa” przejmowały nowe firmy (wykorzystywały prawo pierwszeństwa przez stworzenie nowych kategorii, np. wielkie firmy obuwnicze upadły gdy pojawiły się pierwsze firmy ze specjalistycznymi butami jak np. Adidas, Reebok) - Spis 22 niezmiennych praw marketingu: prawo perspektywy
(Marketing przynosi wyniki dopiero w dłuższym okresie)
Podobnie jak analiza fundamentalna:-) W krótszym okresie istnieje nawet możliwość, że łamiąc 22 niezmienne prawa firma zwiększy przychody, jednak ze szkodą dla siebie w dłuższym terminie - Spis 22 niezmiennych praw marketingu: prawo rozszerzania asortymentu
(Istnieje nieodparte dążenie do coraz szerszego stosowania marki)
Jest to bardzo ciekawe prawo, mówi, że często firma odnosi sukces, gdyż specjalizuje się w danej dziedzinie; z czasem firma zaczyna rozszerzać zakres produktów lub usług pod tą samą marką, co w dłuższym terminie kończy się zazwyczaj źle. Autorzy piszą, że marka odniosła początkowo sukces, gdyż korzystała z „niezmiennych praw marketingu” natomiast marka sama w sobie jako nazwa nic nie znaczy, jeżeli nie jest połączona z prawidłową strategią marketingową. - Spis 22 niezmiennych praw marketingu: prawo rezygnacji
(Trzeba coś poświęcić, żeby coś zdobyć) - Spis 22 niezmiennych praw marketingu: prawo właściwości
(Każdej właściwości odpowiada przeciwna, skuteczna właściwość) - Spis 22 niezmiennych praw marketingu: prawo szczerości
(Potencjalny klient uznaje za zaletę otwarte przyznanie się do winy) - Spis 22 niezmiennych praw marketingu: prawo jedynego rozwiązania
(W każdej sytuacji istnieje tylko jedno rozwiązanie, które przyniesie liczące się wyniki) - Spis 22 niezmiennych praw marketingu: prawo nieprzewidywalności
(Nie da się przewidzieć przyszłości, chyba że się samemu opracowuje plany konkurentów) - Spis 22 niezmiennych praw marketingu: prawo sukcesu
(Sukces często prowadzi do arogancji, a arogancja do klęski)
Jest to również bardzo ciekawe prawo, wyjaśnienie w nawiasie oddaje jak najbardziej jego znaczenie. - Spis 22 niezmiennych praw marketingu: prawo niepowodzenia
(Należy oczekiwać niepowodzenia i godzić się z nim) - Spis 22 niezmiennych praw marketingu: prawo przesady
(Sytuacja często wygląda inaczej, niż to przedstawia prasa) - Spis 22 niezmiennych praw marketingu: prawo trendu
(Skutecznych programów nie tworzy się na podstawie chwilowej mody, ale na podstawie trendu) - Spis 22 niezmiennych praw marketingu: prawo zasobów
(Pomysł nie ruszy z miejsca bez dostatecznych zasobów finansowych);
No cóż, jak sama nazwa wskazuje nie ma co się łudzić, szczególnie w dzisiejszym świecie, jeżeli nie ma się odpowiednich zasobów, szczególnie finansowych, szanse na porażkę wzrastają
Na podstawie:
„22 niezmienne prawa marketingu”; Al Ries, Jack Trout; PWE; Warszawa 2000
➡️ Dziękuję za polecanie mojego bloga, Fanpage bloga i Forum Inwestora Profesjonalnego rodzinie i znajomym! Jest to dla mnie bardzo ważne!
➡️ Dołącz do 14 798 subskrybentów newslettera: otrzymasz wiele wartościowych rzeczy do pobrania! Między innymi ale to nie wszystko:
➡️ >>> Moje 8 ebooków na temat inwestowania i gospodarki: kliknij tutaj <<<
➡️ Różne dane w pliku Excel z ciekawymi wykresami: używam ich do analiz na blogu
➡️ Spis najważniejszych zagadnień opracowanych na blogu: prowadzę go od 2007 roku!
➡️ Narzędzia w Excel oraz dostęp do kursu poziom 1: "Excel w finansach. Praktyczne wykorzystanie wiedzy inwestora"
➡️ Wybrane nagrania online: moje spostrzeżenia na temat inwestowania
Na koniec mam do Was ogromny i mega ważny apel!
Rozmawiajcie ze znajomymi na tematy ważne dla Polski, szczególnie te związane z inwestowaniem i gospodarką. Merytoryczna dyskusja to klucz do sukcesu Polski, mocnego wzrostu wynagrodzeń i powrotu kilku mln osób z emigracji! Zgodnie z analizą i grafiką z 2012 roku: W matni: krach polskiej gospodarki w ciągu kilkunastu lat? Podatki + wyjazdy = bankructwo państwa i ZUS