
Struktura konkurencji w sektorze
Struktura konkurencji w sektorze jest trzecim składnikiem do oceny branży przy użyciu Pięciu sił Portera. Ostatnim elementem pięciu sił portera jest struktura konkurencji w sektorze. Pozostałe cztery elementy opisałem w poprzednich artykułach: Analiza „pięciu sił” M.E. Portera (znana też jako „analiza pięcioczynnikowa” lub „analiza pięciu sił”) oraz Pięć sił Portera cz.2 – nowi konkurenci oraz substytuty.
Analiza konkurencji w sektorze składa się z:
Analizy koncentracji sektora: (określenia struktury branży oraz w jaki sposób firmy podzieliły między sobą udziały w rynku).
Analiza ta polega na zbadaniu wielkości firm działających w branży. Można do tego użyć wzoru na stopę koncentracji:
Dzięki temu wskaźnikowi można poszeregować firmy od największej do najmniejszej. Dodatkowo można też zsumować udziały dla pierwszych pięciu lub dziesięciu firm w branży. Im mniejsza koncentracja tym bardziej warunki w sektorze zbliżone są do wolnej konkurencji. Przy dużej koncentracji sektora istnieje zagrożenie narzucenia warunków gry przez jedną lub kilka firm. Zagrożenia związane z sektorem można analizować też na podstawie firm, które zbankrutowały lub przeniosły się do innego sektora.
-Analizy form walki konkurencyjnej oraz jej obszarów:
Powyższy czynnik można badać używając analizy grup strategicznych (grupy przedsiębiorstw, które mają podobne strategie) oraz aliansów strategicznych firm z danego sektora.
-Analizy „szarej strefy” (nielegalnych importerów lub producentów). Czynnik wpływa na obecne i przyszłe zyski sektora.
-Analizy importerów (konkurencyjności oferty produktowej).
-Analizy branż produkujących dobra substytucyjne.
Struktura konkurencji w sektorze- podsumowanie:
Na stronach 119-120 książki „Analiza strategiczna przedsiębiorstwa” znajduje się ciekawa lista pytań podsumowująca pięć sił Portera, pytania te można również użyć w analizie SWOT:
-Ilu konkurentów jest wewnątrz sektora i jakie są ich udziały?
-Jakie grupy strategiczne są w sektorze i jakie przedsiębiorstwa skupiają?
-Jakie kategorie dostawców są związane z sektorem i jaką mają siłę oddziaływania na badany sektor? Gdzie znajduje się strategiczny dostawca? Jakie zagrożenia rozwojowe mogą się wiązać z dostawcami?
-Jakie są segmenty odbiorców i jaki mają udział w powstaniu zysku? Które grupy odbiorców mają podstawowe znaczenie dla sektora? Jakie należy przewidywać szanse i zagrożenia związane z popytową stroną sektora?
-Jak duża jest groźba pojawienia się nowych producentów w sektorze i jacy to będą producenci (wcześniej należy oszacować wysokość barier wejścia do sektora, przewidywaną rentowność sektora oraz fazę cyklu życia, w której znajduje się sektor)?
-Jak duża jest groźba pojawienia się substytutów i jakie to są lub będą substytuty?
Na podstawie:
„Analiza strategiczna przedsiębiorstwa”: Grażyna Gierszewska, Maria Romanowska; PWE Warszawa 2003
➡️ Dziękuję za polecanie mojego bloga, Fanpage bloga i Forum Inwestora Profesjonalnego rodzinie i znajomym! Jest to dla mnie bardzo ważne!
➡️ Dołącz do 14 798 subskrybentów newslettera: otrzymasz wiele wartościowych rzeczy do pobrania! Między innymi ale to nie wszystko:
➡️ >>> Moje 8 ebooków na temat inwestowania i gospodarki: kliknij tutaj <<<
➡️ Różne dane w pliku Excel z ciekawymi wykresami: używam ich do analiz na blogu
➡️ Spis najważniejszych zagadnień opracowanych na blogu: prowadzę go od 2007 roku!
➡️ Narzędzia w Excel oraz dostęp do kursu poziom 1: "Excel w finansach. Praktyczne wykorzystanie wiedzy inwestora"
➡️ Wybrane nagrania online: moje spostrzeżenia na temat inwestowania
Na koniec mam do Was ogromny i mega ważny apel!
Rozmawiajcie ze znajomymi na tematy ważne dla Polski, szczególnie te związane z inwestowaniem i gospodarką. Merytoryczna dyskusja to klucz do sukcesu Polski, mocnego wzrostu wynagrodzeń i powrotu kilku mln osób z emigracji! Zgodnie z analizą i grafiką z 2012 roku: W matni: krach polskiej gospodarki w ciągu kilkunastu lat? Podatki + wyjazdy = bankructwo państwa i ZUS