
Analiza grup strategicznych część 2
Analiza grup strategicznych część 2 to kolejna krok do naszej poprzedniej analizy. Możemy podsumowując poprzedni artykuł o grupach strategicznych wnioskiem, że najlepsze grupy strategiczne to te, do których są wysokie bariery wejścia. Dodatkowo bariery te są asymetryczne. Innymi słowy oznacza to, że firmy z takich grup są bezpieczne a ponadto mogą łatwo wchodzić do innych grup w sektorze, które nie mają takich barier.
Zgodnie z zaleceniami autorek książki „Analiza strategiczna przedsiębiorstwa” aby określić do której grupy strategicznej należy analizowane przedsiębiorstwo należy zidentyfikować wszystkie strategie rynkowe przedsiębiorstw z sektora. Kluczowe kryteria brane pod uwagę przy określaniu grup strategicznych znajdują się w załączniku.
kryteria-dla-grup-strategicznych.xls
Analiza grup strategicznych: konstrukcja map strategicznych
-określenie kryteriów różnicujących przedsiębiorstwa w danej branży
-przygotowanie różnych map strategicznych z użyciem różnych par kryteriów z załącznika (w układzie współrzędnych, gdzie na każdej osi znajduje się jedno z analizowanych kryteriów)
-określenie pozycji firmy w przestrzeni strategicznej
-zakreślenie koła wokół każdej z grup strategicznych (udział sprzedaży sektora w danej grupie strategicznej)
Analiza grup strategicznych: podsumowanie
Analiza grup strategicznych pozwala zrozumieć charakter walki konkurencyjnej wewnątrz danego sektora. Dodatkowo może posłużyć do podjęcie decyzji dotyczącej zmiany sektora lub grupy strategicznej (może też posłużyć do oceny konsekwencji działań spółki).
Znajomości mapy grup strategicznych pomaga odpowiedzieć na pytania:
-Do jakiej grupy strategicznej należy dana firma.
-Jakich ma konkurentów w grupie strategicznej.
-Jakie strategie konkurencyjne wprowadzili przeciwnicy w innych grupach strategicznych.
-Które z 5 sił Portera (ryzyko wejścia konkurentów, siła dostawców i klientów, zagrożenie substytutami) powodują najsilniejsze zmiany w konkurencji między różnymi grupami strategicznymi.
-Jak bardzo atrakcyjne są poszczególne grupy strategiczne i gdzie są największe szanse na zyski.
-Jakie szanse i zagrożenia wiążą się z pozostawaniem w danej grupie strategicznej.
-Jakie są szanse na przejście z jednej grupy strategicznej do innej.
-Czy w danej branży istnieją nisze rynkowe, które nie zostały zagospodarowane przez żadną z grup strategicznych.
Powyższy artykuł opracowałem na podstawie: „Analiza strategiczna przedsiębiorstwa”,Grażyna Gierszewska, Maria Romanowska; PWE Warszawa 2003; str.126-138
➡️ Dziękuję za polecanie mojego bloga, Fanpage bloga i Forum Inwestora Profesjonalnego rodzinie i znajomym! Jest to dla mnie bardzo ważne!
➡️ Dołącz do 14 798 subskrybentów newslettera: otrzymasz wiele wartościowych rzeczy do pobrania! Między innymi ale to nie wszystko:
➡️ >>> Moje 8 ebooków na temat inwestowania i gospodarki: kliknij tutaj <<<
➡️ Różne dane w pliku Excel z ciekawymi wykresami: używam ich do analiz na blogu
➡️ Spis najważniejszych zagadnień opracowanych na blogu: prowadzę go od 2007 roku!
➡️ Narzędzia w Excel oraz dostęp do kursu poziom 1: "Excel w finansach. Praktyczne wykorzystanie wiedzy inwestora"
➡️ Wybrane nagrania online: moje spostrzeżenia na temat inwestowania
Na koniec mam do Was ogromny i mega ważny apel!
Rozmawiajcie ze znajomymi na tematy ważne dla Polski, szczególnie te związane z inwestowaniem i gospodarką. Merytoryczna dyskusja to klucz do sukcesu Polski, mocnego wzrostu wynagrodzeń i powrotu kilku mln osób z emigracji! Zgodnie z analizą i grafiką z 2012 roku: W matni: krach polskiej gospodarki w ciągu kilkunastu lat? Podatki + wyjazdy = bankructwo państwa i ZUS