Sprzedawaj tanio
Dzisiaj opiszę kolejny filar strategii koncentracji, czyli sprzedawaj tanio. Dzięki niej sprawdzimy jak wpływa tani zakup towaru na możliwość taniego sprzedawania. Jest to kontynuacja poprzedniego artykułu: 3) Kupuj tanio.
Sprzedawaj tanio- główne składowe
Ponownie oddaję głos Alowi Ries: „Niskie ceny sprzedaży stanowią drugą stronę cenowego równania. Tanio kupując i jednocześnie tanio sprzedając wywierasz potężną presję na konkurentów. Niezależny sklep z artykułami dla zwierząt może na przykład sprzedawać opakowanie psiej karmy najlepszej marki, typu Hill’s Science Diet, za 32 dolary. Wielki magazyn może sprzedawać to samo opakowanie po 19,5 dolara.(…) Jednak same niskie ceny nie wystarczą, o czym przekonali się konkurenci Toys „R” Us. Zarówno Child World, jak i Kiddie City od wielu lat usiłują zbić ceny, nie poczyniły jednak żadnego postępu w walce z Toys „R” Us. Dzieje się tak między innymi z tego powodu, że nie są w stanie jednocześnie tanio kupować i tanio sprzedawać.”
Sprzedawaj tanio- przewaga Wal-Marta
Ciekawa wydaje się też analiza Ala Riesa słów Prezesa Toys „R” Us-Charlsa Lazarusa oraz przyczyn przewagi Wal-Marta: „Lidera chroni jego dominująca pozycja. W końcowym rozrachunku- mówi Charles Lazarus- najważniejszy jest udział w rynku, udział w rynku i jeszcze raz udział w rynku„. Jednak czy Toys „R” Us trzyma się własnej strategii? Myślę, że nie. Przyjrzyjmy się jeszcze raz marżom. W Toys „R” Us przeciętny narzut wynosi 45%, a w Wal-Marcie, liczony dla wszystkich produktów, wynosi 26%. (W przypadku zabawek może to być kilka punktów procentowych więcej). W efekcie Wal-Mart podkopuje pozycję zabawkowego potentata, stosując niższe ceny.
Wal-Mart ma nie tylko niższe marże, ale również niższe koszty. Koszty sprzedaży, ogólne i administracyjne stanowią w Wal-Marcie około 15% wartości obrotów wobec 19% w przypadku Toys „R” Us. Jedną z przyczyn wzrostu kosztów w Toys „R” Us jest postępujące rozproszenie firmy. W wyniku uruchomienia Kids „R” Us oraz Books „R” Us zwiększył się udział w całkowitych wydatkach kosztów sprzedaży, ogólnych i administracyjnych. Przekładanie pieniędzy z jednej kieszeni do drugiej zawsze nadweręża pozycję finansową przedsiębiorstwa.(…)
Kolejną kwestią jest wskaźnik zyskowności netto obu sieci. W przypadku Wal-Marta zysk netto stanowi 3,5% przychodów ze sprzedaży wobec 6,1% w przypadku Toys „R” Us. I chociaż miło jest odprowadzać co roku do kieszeni akcjonariuszy zysk o wartości 6% sprzedaży, jeszcze przyjemniej być liderem na rynku zabawek. Dlatego Toys „R” Us powinno obniżyć ceny, żeby zwiększyć swój udział w rynku.”
Na podstawie:
„Koncentruj się! Strategiczny klucz do przyszłości Twojej firmy”; str. 114-116; Al Ries, Prószyński i S-ka Warszawa 1999
➡️ Dziękuję za polecanie mojego bloga, Fanpage bloga i Forum Inwestora Profesjonalnego rodzinie i znajomym! Jest to dla mnie bardzo ważne!
➡️ Dołącz do 14 798 subskrybentów newslettera: otrzymasz wiele wartościowych rzeczy do pobrania! Między innymi ale to nie wszystko:
➡️ >>> Moje 8 ebooków na temat inwestowania i gospodarki: kliknij tutaj <<<
➡️ Różne dane w pliku Excel z ciekawymi wykresami: używam ich do analiz na blogu
➡️ Spis najważniejszych zagadnień opracowanych na blogu: prowadzę go od 2007 roku!
➡️ Narzędzia w Excel oraz dostęp do kursu poziom 1: "Excel w finansach. Praktyczne wykorzystanie wiedzy inwestora"
➡️ Wybrane nagrania online: moje spostrzeżenia na temat inwestowania
Na koniec mam do Was ogromny i mega ważny apel!
Rozmawiajcie ze znajomymi na tematy ważne dla Polski, szczególnie te związane z inwestowaniem i gospodarką. Merytoryczna dyskusja to klucz do sukcesu Polski, mocnego wzrostu wynagrodzeń i powrotu kilku mln osób z emigracji! Zgodnie z analizą i grafiką z 2012 roku: W matni: krach polskiej gospodarki w ciągu kilkunastu lat? Podatki + wyjazdy = bankructwo państwa i ZUS